Nuffnang

Monday 10 October 2011

Kek Red Velvet

salam semua.......
aduh lamanye aku x berceloteh kat blog aku yg kejap meriah kejap tak ni....sedeeyyyyy
raya korang camne ye?..hehheheh da habis raya pun...upsss sorry la ye...aku ni memang camni,ade mood baru upload blog, aku adalah malas...hohohohoh

so, meh le aku story sikit kat uols pasal ape yg latest aku buat... aku ni pasang niat memang hebat tiada tandingan aku rasa, pasang je la, tapi buatnye x de..bukan xde tapi lambat..mkn bulan jugak la..hohoho that me, always lambat...
so impian aku kali ni da lama nak baking kek ni, iaitu KEK RED VELVET...hah ko merah lg tau....setau aku la kan kek ni memang tgh fofular la yong oiiii..tapi aku yg lmbt, maklum le sibuk, sibuk sgt le aku ni.."ni makannye"...choiiiii..

meh le korg² semua mencuci mata yg da lama x cuci tu...hehhehehe

 actually kek ni dihadiah kan buat anak kakak ...**nurfazliana** ...camne hasil tgn aku yg agak keras ni..?
ok tak?...kire ok la erk..hheheheh
yg pki baju pink tu le besday girl nye....

 begini le rupanye RED VELVET ni... ade org buat lg merah ko...tapi aku x nk la merah sgt, nti org takut nak makan...hohohohhoho

yg ni plak baru kluar dari oven,... bau dia memang terangkat.....

so meh salin resepi.....jom jom ...
eh lupa plak, time kasih kpd empunya resepi ni sbb sudi berkongsi resepi dgn aku yg x bape pandai buat kek ni...hohohohoh

Bahan-bahan ( 9 inci / 23 cm )























2 1/2 cwn (250gm) tepung gandum









1 SK garam











2 SB sebuk koko











1/2 cwn mentega











1 1/2 cwn gula











2 biji telur











1 SK esen vanila











1 cwn susu segar (dicampur dgn perahan 1 SB lemon dan dibiarkan 5 minit)





2 SB pewarna merah (resepi asal) tapi saya cuma letak 1 SB pewarna je..so warna dia kurang merah



1 SK cuka











1 SK baking soda











BAHAN TOPPING











250gm cream cheese, 30 gm mentega, 1 SB perahan lemon, 1 SB esen vanila dan 1 SB susu segar.

















Cara-cara

























1. Ayak tepung, garam dan sebuk koko . ketepikan.








2. Pukul mentega hingga lembut (1- 2 min). Tambah gula dan pukul hingga ringan (2-3 min).




3. Masukkan telur satu persatu dan tambah esen vanila. Pukul semula hingga sebati.





4. Masukkan susu, pukul dengan kelajuan sederhana dan masukkan bahan tepung, garam dan sebuk koko yg telah diayak.

5. Masukkan pewarna merah.










6. Dalam mangkuk kecil, campurkan bhn cuka dan baking soda(biarkan berbuih dan tuang ke dalam adunan kek . kacau sebati menggunakan senduk.
7. Bakar 170 C selama 25-30 (bergantung pada oven masing-masing.






8. sejukkan dan hias dengan cheese cream topping.








9. CREAM CHEESE TOPPING









10. pukul cream cheese dan mentega hingga lembut/susu dan gebu. campurkan perahan lemon dan esen vanila.



11. sapukan pada keseluruhan kek dan boleh hiaskan dengan serbuk koko dan badam hancur atau mengikut selera masing2























































































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...