Nuffnang

Friday 8 July 2011

Masak Lemak Cili Api Kerang

salam semuanya.....ni la lauk yang aku dok tangguh² nak masak, sbb apa...sbb susah betul nak cari kerang yang besar² ni.... ni pun aku dapat yang kecik, da cik somi complain, dia klu bab complaint memang cepat...bab nak puji jauh sekali...uhuhuhuhuhuhu....


takpa meh aku citer sikit pasal lauk ni, rasa dia serupa macam masak lemak cili api siput sedut, kuah dia yg sedapnya....betul.. tak caya... korg kene cuba dulu k...

sebenarnya aku ni ada masalah klu orang tanya pasal apa jugak resepi yang aku masak, nak tau napa?...aku ni dilatih oleh tok guru sape lagi mak aku sendiri iaitu bende ni lebih dikenali sebagai "MASAK CAMPAK²"... korang agak² paham tak maksudnya..... tu la sebabnya aku susah sikit nak bagi resepi, bukan aku ni kedekut orangnya...tu sebab klu org tanya baru aku cakap, sbb aku lebih selesa bercakap dr letak resepi kat blog / FB, takut org try buat tak jadi..hehehhehe... tapi takpe...demi korg semua aku cube jugak erk.....


mari salin resepinye ok

Bahan² :  1 kg kerang (basuh bersih²)
               15 biji cili api (klu nk pedas sila +)
               bwg merah
               bwg putih
               1 btg serai (dititik)
               100ml santan pekat (sila + air )-sya pki santan kotak je..

cara: 1) tumbuk cili api/bwg merah/bwh putih smpi hancur
         2) titik kan serai
         3) masukkan semua bahan yg ditumbuk/serai kedalam periuk bersama² dgn santan dan juga kerang
         4) kemudian masukkan garam/serbuk kunyit ikut rasa
         5) kacau selalu "jgn smpi pecah minyak"... sehingga kulit kerang mula terbuka boleh le tutup kan api.

SEKIAN DARI SYA.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...